Baggrund:
I Al – Salahiyahs Børnehave byder vi alle børn velkomne, men har en forventning om at majoriteten af børn har dansk som andetsprog. Vi er derfor særlig forpligtet på at have særlig fokus på sprogarbejde. Pt. (august 2024) er alle vores børn tosprogede med forskellige modersmål.
Et modersmål er det sprog, et barn tilegner sig i hjemmet i omgangen med forældrene eller andre centrale personer i de første leveår. Hvis forældrene taler hver sit sprog, får barnet altså to modersmål. Modersmålet er således det eller de sprog, barnet først møder og dermed forbinder sine første centrale erfaringer med og det sprog, barnet har lært først. Derfor kaldes det barnets første sprog.
Vi betragter det, at være tosproget som en force frem for en hindring og vi tager et kærligt hensyn til barnets modersmål.
Vores praksis:
I Al – Salahiyahs Børnehave har vi fokus på at have et udfordrende og lærerigt sprogmiljø og det er vores ønske, at børnene udvikler et varieret og korrekt sprog herunder et stort ordforråd. Vi tror på at en fast og struktureret hverdag giver barnet ro til at udvikle sproget.
Vores daglige praksis skulle gerne afspejle et miljø, hvor sproget bliver brugt på mange forskellige måder:
- daglige fællessamlinger i forbindelse med at spise frugt, hvor stort og småt bliver taget op og der bliver lyttet til hinanden. Hver dag er der et barn, der præsenterer de mange varierede sortiment af frugter, vi spiser. Inden vi er færdige, er der tid til højtlæsning også gerne med aktiv deltagelse fra børnene.
- aktivitets-time dagligt i grupper, hvor indhold er planlagt efter den styrkede pædagogiske Læreplan. Vi bruger ofte hænderne til at forme og kreere og vi har tit en eksperimenterende og undersøgende tilgang til det, vi skal lave. Her gennemgår vi nye ord og begreber og vi er opmærksomme på, at ordene jævnligt bliver gentaget og brugt i andre sammenhænge. Vi bruger også jævnlig dialogisk læsning. Aktivitetstimer bliver afsluttet med en sang, rim og remser eller gættelege og gåder.
- Vi er opmærksomme på at vise børnene, at sproget ikke bare er noget, der kan siges og høres, men det kan også læses og skrives. Vi er nysgerrige på skriften og læser, hvad der står på mælkekartonen, brugsanvisninger, skifter jævnlig billeder med skrift ud på væggene, opfordrer til legeskrivning, læser navne op hver dag, daglig oplæsning fra bøger, dialogisk læsning, let adgang til papir, blyanter og farver og ældste-gruppen har masser af førskole–aktiviteter.
- Vi er i det daglige opmærksomme på at have en tydelig udtale og ikke snuppe endelser af og bruger hele sætninger.
- Sprog er en del af kulturen og vi er opmærksomme på, at bl.a. kropssprog har sit kulturelle særpræg, som kan forstås og misforstås, når mennesker mødes. Vi gør derfor børnene opmærksomme på, hvad man gør og ikke gør i forskellige sammenhænge.
- Vi er opmærksomme på, at børnene i formiddagstimerne og i eftermiddagstimerne får tilbud af en voksen om at være med i en pædagogisk aktivitet i mindre grupper, hvor vi arbejder med vores forskellige sprogspil og lege.
- Når vi spiser, er vi meget bevidste om, at her findes megen læring sted. Her har vi meget faste rutiner og regler bl.a. for, at det enkelte barn får snakket, fortalt og bliver lyttet til. Her bliver også snakket meget om indhold i madpakker, hvor kommer maden fra og hvordan bliver den tilberedt.
- Vi arbejder altid ud fra temaer og laver af og til projekter med skoledelen.
- Vi sørger for ture ud af huset, som vi forbereder og evaluerer sammen med børnene.
- I det hele taget er vi meget opmærksomme på, at børnene støttes i at sætte ord og begreber på, hvad der foregår i de daglige rutiner. Det betyder i praksis, at børnene også får den nødvendige tid til at forklare sig og fortælle og der skabes tid og rum for samtalen og for at stille og svare på spørgsmål.
Sprogevaluering, indsats og samarbejde:
Vi evaluerer alle vores børn mindst 1 gang årligt og vi bruger sprogvurderingsmaterialet fra Rambøll. Herudover laver vi børneinterview med det enkelte barn for at se, hvordan barnet trives. Her har vi også mulighed for at vurdere barnets evne til at udtrykke sig. Vi laver ligeledes en skriftlig evaluering af børnene mindst 1 gang årligt ud fra de 6 læreplanstemaer og er også her opmærksomme på, om barnet har en god sproglig udvikling.
Vi har et tæt samarbejde med sprogkonsulenter og tale hørekonsulenterne i Odense Kommune. Her kan vi efter aftale få observeret et barn og lavet sprogvurdering af en konsulent.
Vi har et meget tæt forældresamarbejde, hvor vi vægter et højt informationsniveau. Vi beskriver og evaluerer den daglige aktivitet. Dette bliver videregivet til forældrene og vi håber, at det giver forældrene bedre mulighed for at snakke med barnet om, hvad vi har lavet og at barnet får gentaget de nye ord og begreber i hjemmet. Vi afholder 1 årlig forældresamtale og kan efter behov tilbyde flere. Vi forsøger at holde os ajour med ny viden og uddeler materiale og hænger opslag op om bl.a. relevante foredrag og aktiviteter.
Vi mener at barnet udvikler sit sprog i samspil med sine omgivelser. Sproget er fundament for barnets tænkning, læring, læsning og skrivning. Barnet forstår mange ord, før det selv anvender ordene. Alle børn gennemløber bestemte sproglige faser, men der er store individuelle forskelle. I Al-Salahiyahs børnehave mener vi også , at børn skal have plads og tid til at være børn, plads til at være forskellige og tid til at udvikle sig i forskellige tempi. De skal opleve nærvær, omsorg og tryghed, hvormed fundamentet for udviklingen etableres.
Vi tror på, at udviklingen sker gennem relationen til en betydningsfuld voksen. En voksen der med positive forventninger ser barnet ud fra dets aktuelle ståsted.
I en legende tilgang opbygger vi relationen, hvor vi tager udgangspunkt i det, barnet allerede kan for dernæst at tage næste skridt i deres udvikling.