Kortlægning af vores fysiske, psykiske og æstetiske arbejdsmiljø;
Udeliv:
I Al-Salahiyahs Børnehave er legepladsen en uundværlig ramme for vores daglige aktiviteter. Vores legeplads skal kunne stimulere vores børns sociale udvikling og sprog og skal styrke lysten til at igangsætte nye lege. Vi ønsker at få en legeplads med redskaber og indretning, der indbyder til at man skal kravle, hoppe, balancere og gribe, herigennem bruges og udvikles motoriske færdigheder. Det er vigtigt, at børn bevæger sig og undersøgelser peger på, at indlæring fremmes gennem fysiske aktiviteter. Derfor vægter vi en god og udfordrende legeplads højt, der animerer til leg og bevægelse.
Vi ønsker derfor at udvikle og udbygge vores legeplads, så det kan være medvirkende til en sundere hverdag, hvor børnene får udviklet og udfordret deres sanser og sproglige kompetencer.
Forholdene i dag:
- Stor naturlegeplads i bæredygtig træ.
- Gyngestativ
- 15 løbecykler, 7 cykler.
- 1 stor sandkasse
- Masser af dejlige store træer
- bålplads af sten
- og en stor grund – ca. 1660 m2
I forbindelse med vores bålplads har vi også et stort ønske om et bålhus, så vi kan anvende bålpladsen hele året rundt.
Tiltag:
Herudover har vi planer om at reetablere en urtehave med forældrenes hjælp. Da vi ligger i naturskønne omgivelser tæt ved å og skov, er det vores ønske på sigt at renovere en af de gamle bygninger, der tidligere var lokale for en skovbørnehave, så vi kan opbevare redskaber til at lave naturprojekter.
Æstetik:
Vi har alle hver vores stil og smag, men det er vigtigt, at vi samarbejder om og tænker i læringsstimulerende og udviklende miljøer rundt omkring i huset. Det er vigtigt, at når nye indkøb foretages, at det er af god kvalitet og at holdbarhed og rengøringsvenlighed medtænkes. Det er ligeledes vigtigt, at der er pædagogiske overvejelser bag indkøbene.Vi laver gerne udstillinger af børnenes produkter og vi sørger for, at det bliver hængt pænt op og bliver taget ned igen efter passende tid. Vi sørger for i fællesskab, at de forskellige informationsmaterialer og plakater ryddes væk, når nyhedsværdien er ovre.