Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Praktisk information​

​Her er samlet alle de praktiske oplysninger, som det er vigtigt at kende, når man er startet i børnehaven. Vi har forsøgt at samle det i alfabetisk orden. Læs venligst igennem og kommentere gerne, såfremt I mener der mangler noget eller er uenige.​

​Indskrivning

Indskrivning finder sted her på hjemmesiden ved hjælp af formularen på denne side.

Indmeldelsesgebyr ved optagelse

Der indbetales et indmeldelsesgebyr på kr 250, når barnet er endeligt optaget. Her vil I modtage et brev om optagelsen og bekræfte, at I stadig ønsker jeres barn optaget hos os.

Det er vigtigt at ajourføre mailadresse og mobilnummer løbende.

Pga. ventelister anbefales det at indskrive i meget god tid, inden barnet skal begynde i børnehaven.

Takster 2024

2 år og 10 måneder

INDMELDELSESGEBYR: 250 KR. / Barn

FAMILIE MED ET BARN: 2225 KR./Barn/ pr. måned

FORÆLDREFORENING: 50 KR./ pr. måned

Deltid 30 timer: Kr. 1891 (kun i forbindelse med barsels- eller forældreorlov) 

Liste over praktiske informationer

Her er samlet alle de praktiske oplysninger, som det er vigtigt at kende, når man er startet i børnehaven. Vi har forsøgt at samle det i alfabetisk orden. Læs venligst igennem og kommentere gerne, hvis I mener der mangler noget eller er uenige.​

Aflevering ​

Når I afleverer jeres barn, er det vigtigt, at I informerer personalet om stort og småt, som kan påvirke barnets dag i børnehaven. Det er også vigtigt, at der altid bliver sagt ordentligt og tydeligt farvel til barnet. Af hensyn til barnet, er det oftest nemmest, hvis det gøres lidt kort, så situationen ikke trækkes ud. Personalet står altid til rådighed for at hjælpe, hvis det ønskes. I er også altid velkommen til at ringe og høre, hvordan det går.

Afhentning

Når I afleverer jeres barn, vil vi gerne have at I skriver, hvornår I henter jeres barn på fremmødelisten, der hænger på tavlen ved indgangen. Vi oplever at mange børn skal forberedes inden afhentning, dermed bliver afhentning nemmere, samt at de ikke bliver afbrudt i deres leg. Vi kan også på den måde bruge vores sparsomme ressourcer bedst muligt i forhold til personalets arbejdsplan. Det er også vigtigt, altid at sige farvel til personalet, så vi ved, at dit barn er hentet. Hvis der er andre end jer forældre, der henter jeres barn, skal I give os besked. Er vi ikke informeret om, at en anden person henter jeres barn, er personalet forpligtet til at kontakte jer for at få jeres tilladelse.

Allergi

Hvis jeres barn har en eller anden form for allergi eller er overfølsom overfor bestemte madvarer, er det vigtigt, at I giver os besked, så vi kan tage de nødvendige hensyn til barnet i det daglige. Der skal medbringes lægeattest, der dokumenterer allergien.

Beskeder

Sker der ændringer i barnets liv, er det vigtigt, at I meddeler os det, så vi er opmærksomme på, hvorfor barnet måske ændrer adfærd. Beskeder i dagligdagen vedrørende hvem der henter eller lignende, giver I til den voksne, der tager imod barnet.

Bestyrelse

Vi er under skolens bestyrelse, men vi har et forældreråd, der vælges hvert år i april måned på et forældremøde.

Forældrerådets opgave er først og fremmest at sikre, at børnehaven bliver drevet efter børnehavens værdigrundlag, og forældrerådet har mulighed for at være med til at præge børnehavens aktiviteter og hverdag.

Bleer

Hvis jeres barn stadig bruger ble, skal I selv medbringe disse.

Børnesygdomme

Når vi har et tilfælde af en børnesygdom, sætter vi et opslag op til orientering for forældrene, så I kan være opmærksomme på symptomer hos jeres børn. Hvis I er i tvivl om behandling og om hvor længe barnet skal blive hjemme i forbindelse med børnesygdomme, kan I henvende jer til os eller til jeres læge.

Ferie

Hvert år når feriesæsonen/højtiderne nærmer sig, vil vi gerne have at I orienterer os, om I holder ferie. Det er en stor hjælp for os at vide på forhånd, om jeres barn kommer eller holder fri. På den måde kan vi bruge vores sparsomme ressourcer bedst muligt.

Forældredeltagelse

Børnenes forældre er selvfølgelig altid meget velkomne til at deltage i vores dagligdag. Specielt når børnene starter i institutionen, kan det føles trygt, når far eller mor er med barnet de første dage - men skulle I på et senere tidspunkt have en fridag, som I har lyst til at tilbringe sammen med jeres barn i børnehaven, er I velkomne til det.

Forældremøder

Vi afholder to faste forældremøder om året.

Forældresamtaler

Vi afholder forældresamtaler 1 gang årligt i forbindelse med test og evaluering af Jeres barn. Vi laver også en ekstra forældresamtale umiddelbart før børnene skal starte i skole. Man kan selvfølgelig altid bede om en samtale, når man har behov for det. Vi vil ligeledes altid henvende os, hvis vi skønner at der er brug for en samtale.

Fridage

Det er rart for os at vide, hvis jeres barn holder en fridag. Vi vil helst have beskeden inden kl. 9 - mest af hensyn til planlægning af dagens videre forløb.

Frugt og grønt ordning.

I børnehaven er der etableret en forældrebetalt frugt og grønt ordning.

Indesko

Vi vil gerne at alle børn har hjemmesko på hele året, da det er med til at nedbringe lydniveauet. Husk at sætte navn i, så I/vi ikke skal bruge unødig tid på at lede efter hjemmesko.

Informationer

Vi skriver informationer på tavlen i gangen. Ligeledes viser vi jævnligt fotos fra hverdagen i børnehaven, hvor der også ligger periode – planer og ugeplaner.

Her udover bruger vi jævnligt SMS og Skoleintra for beskeder, samt WhatsApp.

Journal

Vi har journal på alle børnene. Her har vi oplysninger om fødselsdato, adresse, telefon hjemme og på den eller de, der kan kontaktes i tilfælde af sygdom, samt eventuelt oplysninger om specielle ting, der skal tages hensyn til for det enkelte barn. I forbindelse med visse aktiviteter skal forældrene desuden specifikt give tilladelse til at deres barn må deltage. Det er selvfølgelig vigtigt at I altid giver os besked, hvis der sker ændringer i disse oplysninger. Hvis I flytter, skifter arbejde eller mobil nr. hvis barnet har fået nye vaccinationer (f.eks. stivkrampe) - hvis barnet har fået allergi eller vist penicillin overfølsomhed eller lignende. Journalerne er selvfølgelig kun tilgængelige for personalet.

Kostpolitik

Vi serverer morgenmad fra åbningstid til kl. 6:30 (boller, ost, smør, havregryn, cornflakes og mælk) frugt og grønt til formiddagen. Vi forventer, at børnene har en sund madpakke med og til fester og begivenheder må barnet helst medbringe sunde kager eller frugtspyd, efter aftale med personalet. Vi opfodrer jer til at give rugbrød, fuldkornsbrød, forskelligt pålæg, grøntsager og evt. Madrester med. Ofte skal børn smage på nye ting mange gange inden de synes om det, så hav tålmodighed, giv ikke op og slå kreativiteten løs. Angående snacks opfordrer vi til frisk frugt, nødder, majssnacks etc. Vi ønsker ikke at man medbringer følgende i børnenes madpakker: mælkesnitte, kage, slik, saftevand og juice.

Grundet det høje sukkerindhold, som har en indflydelse på barnets koncentrationsevne.

Legepladsen

Vi er ude hver dag medmindre vejret gør det risikabelt at være ude. Så husk tøj til alt slags vejr.

Lukkedage

Vi holder fri på offentlige fridage samt på muslimske helligdage (Eid Aladha og Eid Alfitr) og 3 uger ( uge 28-29-30) i sommerferien.

Medicin

Vi giver ikke medicin i børnehaven med mindre, vi har indgået særlig aftale. I forbindelse med kortvarige sygdomsforløb, kan vi ikke påtage os at give medicin, mens børnene er i daginstitution. Vær selv opmærksom på dette ved f.eks. penicillinkure.

Mødetider

Generelt er det en god ide at være her senest 9:00, så barnet ikke oplever at komme for sent til dagens aktiviteter. Det kan også være sværere at komme i gang med at lege, hvis alle de andre børn har været i gang længe.

Vi kalder tidsrummet 9.30-11.00 for FORDYBELSESTID for at understrege at det er vores primære mål for dette tidsrum.

På lange turdage er mødetidspunktet annonceret senest dagen før. En opfordring skal være at I ringer og fortæller os, hvis I kommer senere af en eller anden grund.

Oprydning

Vi opmuntrer altid børnene til selv at deltage i oprydningen i løbet af dagen. Det er en god ide, når I henter barnet, at støtte og hjælpe det med oprydning.

Opgaver:

Vi vil løbende arbejde med forskellige temaer, hvor vi arbejder med at optimere ordforråd og begreber. Vi håber, I følger med i vores ugeplan, så I kan snakke med børnene derhjemme om vores aktiviteter, både på dansk og på barnets modersmål.

Pædagogisk, psykologisk rådgivning

Vi samarbejder med P.P.R. (pædagogisk, psykologisk rådgivning). Det vil sige fysioterapeut, talepædagog og psykolog. Vi kan bruge disse til råd og vejledning. Hvis fysioterapeuten, talepædagogen eller psykologen skal ind og give råd og vejledning i forhold til et konkret barn, vil det altid ske i samråd med de respektive forældre.

Påklædning

Børnene skal altid selv have det tøj med, der bliver behov for i løbet af dagen.

Vi bestræber os på, at børnene kommer meget ud, og derfor er det vigtigt, at de også har overtøj med, der egner sig til at lege ude - og tage på ture i.

Behovet for tøj, ude som inde ændrer sig gennem året. Når vi kan se, at garderoberne trænger til at justeres efter årstiden, hænger vi et opslag op om, hvad det nu er, der er behov for. Vær selv opmærksom på dette og husk at tjekke jeres børns garderobe hver fredag.

Sikkerhed

Vi har en sikkerhedsrepræsentant, Ali Chaaban, der er ansat i skoledelen. Vi opfordrer alle til at være opmærksomme på sikkerheden og modtager gerne gode råd og oplysninger om eventuelle oversete mangler.

Skiftetøj

Hvert barn har en kasse i garderoben.

Huskeliste over ting, der skal være i dit barns garderobe:

  • Mindst 2 par underbukser
  • Mindst 2 bluser, t-shirts og bukser
  • Mindst 2 par strømper/strømpebukser
  • Hjemmesko

Husk også:

  • Barnets navn i ALT tøj
  • At tjekke om barnet er vokset ud af tøjet, der ligger i garderoben
  • Ingen snore i tøjet

Det er jeres ansvar dagligt at se efter om tingene er der- og huske at fylde op.

Slik

Slik og søde sager må ikke medbringes i børnehaven uden en aftale med personalet.

Solpolitik

Vi lægger vægt på, at børnene kommer så meget ud som muligt. I forårs- og sommerperioden, hvor solen er meget skarp ved huden, beder vi jer om at smøre børnene ind i solcreme hjemmefra om morgenen. Vi giver dem et ekstra lag på om eftermiddagen med solcreme faktor 15. Hvis andet ønskes, skal det medbringes hjemmefra.

Sprog:

Vi ønsker, at børnene bliver stærke i det danske sprog og har særlig fokus på dette i alt, hvad vi laver. Herud over tager vi et kærligt hensyn til barnets modersmål og vi vil gerne bidrage med at udvikle det arabiske sprog i skrift og tale. Det gør vi bl.a. ved at førskolebørnene i Forårs-SFO bl.a. leger med arabiske bogstaver og synger arabiske sange 1 gang ugentlig og at vi i øvrigt også har ansat personale, der taler arabisk.

Sygdom

Hvis et barn virker sygt/sløj, mens det er hos os, vurderer vi, hvorvidt barnet skal afhentes. Når vi mener, at barnet har bedst af det, kontakter vi forældrene, så de kan hente barnet.

Vores vurdering bliver baseret på, om barnet kan deltage aktivt i dagens program og rutiner. et sløjt barn vil måske fungerer fint derhjemme, hvor forældrene er i nærheden, men hverdagen i en daginstitution kræver større overskud, både fysisk og mentalt . Derfor er det vigtigt, at barnet bliver rigtig raskt, inden det starter i institutionen igen. Hvis I ved, at jeres barn kommer til at være væk fra børnehaven i et stykke tid p.g.a. sygdom, vil vi gerne vide det. Ved sygdom er det almentilstanden frem for temperaturen, der afgør, om vi kontakter jer.

Tavshedspligt

Hovedprincippet er, at der er tavshedspligt, når det er nødvendigt at hemmeligholde oplysninger af hensyn til enkeltpersoners interesse i at beskytte deres private forhold. I nogle situationer må oplysninger videregives, men kun hvor det er berettiget. Uberettiget videregivelse er strafbart. Vi vil understrege, at tavshedspligten skal betyde en tryghed for Jer som forældre. Vi vil gerne hjælpe/vejlede i løsning af såvel små som store problemer. For at det kan foregå, skal I derfor vide, at disse forhold ikke "debatteres" med andre. Tavshedspligten gælder ligeledes arbejdet i bestyrelsen.

Test /evaluering

Vi foretager løbende tests, evaluering og sprogscreening. Vi bruger Rambøll sprogtest og skriver evaluering 1 gang årligt ude fra den styrkede pædagogiske læreplan.

Vaccination

Alle forældre skal udfylde en særlig blanket vedr. barnet vaccinationer.

Telefon

Al Salahiyahs Børnehave: 31182143

Al Salahiyah skolen: 31182141

Åbningstider

Alle dage:

6:30 – 16:00

Al - Salahiyahs Børnehave

Brolandvej 11

5320 Agrup

Email: alsalahiyah@outlook.dk

INFO​

Al-Salahiyah skolen

CVR: 20796685

ADRESSE

Brolandvej 11

5320 Agedrup​

KONTAKT

Skolen​

📱 +45 66 15 10 80 - eller: +45 31 18 21 41

als@alsskole.dk​​

​Al-Salahiyah's Børnehave

Børnehaven: +45 31 18 21 43​

al​salahiyah@outlook.dk​